Home

Prevodnica

Prevodnica u Bezdanu je završena 1856. god. i prvi je objekat u Evropi gde je primenjeno podvodno betoniranje. Na samom gradilištu je organizovana fabrika betona. Betoniranje je trajalo neprekidno danju i noću 90 dana. Prevodnica je imala dva para dvokrilnih kapija na oba kraja komore. Ne koristi se kao prevodnica od 1995. god. već služi samo za potrebe odbrane od velikih voda Dunava. Građenje ove prevodnice započelo je 1846, a završeno 1856. godine, što je bilo označeno postavljenjem spomen ploče na centralnom delu južnog zida komore prevodnice. Tekst je napisan na latinskom, a u prevodu znaci: " Za vreme vladavine cara Franje Josefa izgrađena je ova prevodnica. Jedina u Evropi izgrađena od betona, a pod pokroviteljstvom ministra trgovine viteza Togenburga I guvernera Komitata Koronina Kronberga. Podignuta je pod nadzorom inspektora Johana Mihalika od 1855. do 1856. godine.

Johan Mihalik prvi je u Evropi koji je primenio sistem postavljanja temelja ispod površine vode. Isključivo sa najjednostavnijim pumpama za vodu koje je imao na raspolaganju u to vreme pristupio je gradnji na način na koji niko do tada nije učinio. Kada je temelj bio iskopan, on nije pumpao vodu. Umesto toga, i osnova i jedna od komora su ostale ispod površine vode.

Prevodnica povezuje kanal Vrbas-Bezdan sa Dunavom. Imala je dva para dvokrilnih kapija na oba kraja komore. Koristio se onaj par koji je odgovarao vodostaju u momentu prolaska plovila kroz prevodnicu.

Prevodnica Bezdan nije u upotrebi od 1995. godine, već služi samo za potrebe odbrane od velikih voda Dunava. U vreme kada je bila napravljena predstavljala je prodor na polju nauke i tehnike tog vremena i, kao takva, bila je uvrštena u glavne svetske inženjerske enciklopedije.

Prilikom njene izgradnje prvi put u Evropi korišten je beton za izgradnju objekta na vodi i u vodi. Izgradnju su pratili stručnjaci iz cele Evrope, naročito engleski stručnjaci, jer su smatrali da pokušaj neće uspeti. Cement se pekao na licu mesta. Gradnja se odvijala tako što je beton običnom napravom u gvozdenim sanducima spuštan pod vodu, gde su sanduci otvarani. Objekat je stajao 800.000 forinti.